Algemene voorwaarden Dynamisch Bureau bv

 

Download de algemene voorwaarden hier

1. Algemeen:

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
1. Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan Dynamisch Bureau bv, gevestigd te Den Haag (hierna: opdrachtnemer) een opdracht heeft gegeven tot het verrichten van werkzaamheden.
2. Werkzaamheden: alle werkzaamheden in de ruimste zin van het woord waartoe opdracht is gegeven, of die door opdrachtnemer in het kader van de verleende opdracht worden verricht dan wel behoren te worden verricht.
3. Bescheiden: alle door opdrachtgever aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde goederen, waaronder stukken of gegevensdragers, alsmede alle in het kader van de uitvoering van de opdracht door opdrachtnemer vervaardigde goederen, waaronder stukken of gegevensdragers.
4. Overeenkomst: de overeenkomst van opdracht en iedere andere overeenkomst waarmee opdrachtnemer zich jegens opdrachtgever verbindt werkzaamheden voor opdrachtgever te verrichten.

2. Toepasselijkheid:

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle werkzaamheden die door opdrachtnemer voor opdrachtgever worden verricht en op alle overeenkomsten welke door opdrachtnemer binnen het kader van de uitvoering van de werkzaamheden zoals onder artikel 1.2 genoemd, worden aangegaan.
2. Deze algemene voorwaarden zijn mede bedongen ten behoeve van al degenen die al dan niet in loondienst voor opdrachtnemer werkzaam zijn.
3. De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
4. Deze algemene voorwaarden vervangen alle eerdere algemene voorwaarden van opdrachtnemer.
5. Indien de opdracht (tevens) een opdracht betreft om coaching aan te bieden ondersteund met neurofeedback (neurotraining) dan zijn aanvullend op de onderhavige voorwaarden ook de Algemene Voorwaarden Neurotraining Dynamisch Bureau bv van toepassing. In het geval Neurotraining wordt geboden is de betrokkene (de persoon ten behoeve van wie de Neurotraining wordt gegeven) verplicht een Overeenkomst Neurotraining te tekenen in verband met de apparatuur die door Dynamisch Bureau bv in bruikleen wordt gegeven. Middels de Overeenkomst Neurotraining worden de Algemene Voorwaarden Neurotraining Dynamisch Bureau bv van toepassing verklaard en ter hand gesteld aan de betrokkene.

3. Offertes en aanbiedingen:

Offertes en aanbiedingen van opdrachtnemer zijn vrijblijvend tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. Een overeenkomst met opdrachtnemer komt eerst tot stand nadat opdrachtgever de door opdrachtnemer gedane offerte of aanbieding schriftelijk heeft geaccordeerd en geretourneerd aan opdrachtnemer alsmede de eventueel opgegeven aanbetalingssom heeft voldaan.

4. Aanvang en duur van een overeenkomst:

1. Een overeenkomst naar aanleiding van een door opdrachtgever aan opdrachtnemer verstrekte opdracht wordt schriftelijk aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard of strekking van de aan opdrachtnemer verleende opdracht voortvloeit dat deze voor een bepaalde tijd wordt aangegaan.
2. Alle opdrachten worden geacht uitsluitend te zijn verstrekt aan en aanvaard door opdrachtnemer. Opdrachten worden met uitsluiting van het bepaalde in artikel 7:404, 7:407 lid 2 en 7: 409 BW aanvaard;
3. Het staat opdrachtnemer vrij de totstandkoming van de overeenkomst met andere middelen dan door overlegging van een schriftelijke overeenkomst te bewijzen.

5. Gegevens opdrachtgever:

1. Opdrachtgever is gehouden alle gegevens en bescheiden, welke opdrachtnemer overeenkomstig haar oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de verleende opdracht, tijdig in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking van opdrachtnemer te stellen.
2. 0pdrachtnemer heeft het recht de uitvoering van haar verplichtingen uit een aangegane overeenkomst op te schorten tot het moment dat opdrachtgever aan zijn in de overeenkomst genoemde verplichtingen heeft voldaan.
3. Indien en voor zover opdrachtgever zulks verzoekt worden de ter beschikking gestelde bescheiden aan opdrachtgever geretourneerd dan wel – naar keuze van opdrachtgever – vernietigd.

6. Uitvoering opdracht:

1. Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop de verleende opdracht of de overeenkomst wordt uitgevoerd;
2. De opdrachtgever is ervan op de hoogte dat opdrachtnemer de door Noloc, de vereniging voor loopbaanprofessionals, opgestelde gedrag- en beroepsregels bij de uitoefening van haar werkzaamheden dient te respecteren.
3. De uitvoering van de verstrekte opdrachten geschiedt uitsluitend ten behoeve van de opdrachtgever. Derden kunnen aan (de uitvoering van) de voor de opdrachtgever verrichte werkzaamheden geen rechten ontlenen.
4. 0pdrachtnemer heeft het recht werkzaamheden die deel uitmaken van de verleende opdracht of de overeenkomst te laten verrichten door derden. Opdrachtnemer zal bij het inschakelen van niet tot de eigen organisatie behorende derden de nodige zorgvuldigheid in acht nemen en zal de selectie van deze derden zoveel als redelijkerwijs mogelijk is met de opdrachtgever overleggen.

7. Geheimhouding en exclusiviteit:

1. Opdrachtnemer zal, behoudens verplichtingen die de wet op haar legt tot openbaarmaking van bepaalde gegevens, zoveel als mogelijk geheimhouding betrachten jegens derden die niet bij de uitvoering van de opdracht zijn betrokken, ter zake de haar in de uitvoering van de opdracht bekend geworden gegevens. Deze geheimhouding betreft in ieder geval alle informatie van vertrouwelijke aard die opdrachtgever aan opdrachtnemer ter beschikking heeft gesteld.
2. De na bewerking verkregen (cijfermatige) uitkomsten van verrichte werkzaamheden, gehanteerde werk- en onderzoeksmethoden en op basis hiervan te geven presentaties alsmede (nieuw) ontwikkelde werkmethoden of producten vallen niet onder deze geheimhoudingsregeling, mits deze niet te herleiden zijn tot individuele opdrachtgevers. Opdrachtnemer is gerechtigd al deze informatie aan te wenden voor statistische of vergelijkende doeleinden.
3. Uitgezonderd het bepaalde in het vorige lid, is opdrachtnemer niet gerechtigd, de vertrouwelijke informatie, die haar door de opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld, aan te wenden tot een ander doel dan waarvoor zij werd verkregen.

8. (Intellectueel) eigendom:

1. Opdrachtnemer is en blijft eigenaar van alle door haar in de uitvoering van de opdracht of overeenkomst geproduceerde zaken en gegevens en behoudt zich alle rechten voor, met betrekking tot producten van de geest welke hij gebruikt of heeft gebruikt in het kader van de uitvoering van de overeenkomst met opdrachtgever, voor zover ten aanzien van die producten in juridische zin rechten kunnen bestaan of kunnen worden gevestigd.
2. Het is opdrachtgever zonder de schriftelijke toestemming van opdrachtnemer verboden die producten, waaronder rapportages, onderzoeksinstrumenten/testen, werkwijzen, (model)contracten en andere geestesproducten al dan niet met inschakeling van derden te verveelvoudigen, te openbaren of te exploiteren.
3. Het is opdrachtgever niet toegestaan hulpmiddelen van die producten aan derden ter hand te stellen, dan ter inwinning van een deskundig oordeel omtrent de uitvoering van de werkzaamheden door opdrachtnemer. Opdrachtgever zal in dat geval zijn verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan de door hem ingeschakelde derden.

9. Honorarium:

1. Opdrachtnemer heeft vóór de aanvang van de werkzaamheden en ook tussentijds het recht de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten indien opdrachtgever niet tijdig of niet volledig tot betaling overgaat, tot op het moment dat opdrachtgever het overeengekomen honorarium voor de te verrichten werkzaamheden heeft betaald aan opdrachtnemer.
2. Het honorarium van opdrachtnemer wordt inclusief de eventueel verschuldigde omzetbelasting voorafgaand aan de werkzaamheden aan opdrachtgever in rekening gebracht.
3. Indien de opdrachtgever een offerte heeft getekend, gelden de afspraken uit de betreffende offerte.
4. 0pdrachtnemer is bij een (tussentijdse) beëindiging van de opdracht op verzoek van opdrachtgever gerechtigd tot het volledige honorarium dat voor de opdracht is overeengekomen, ook indien de opdracht nog niet is afgerond.

10. Betaling:

1. Betaling van het factuurbedrag door opdrachtgever, dient te geschieden in Euro’s, binnen 30 dagen na de factuurdatum (‘vervaldag’), door middel van bijschrijving op een van de kantoorrekeningen van opdrachtnemer, zonder dat opdrachtgever enig recht heeft op korting of verrekening.
2. Indien opdrachtgever niet binnen de hiervoor genoemde termijn, dan wel niet binnen de nader overeengekomen termijn heeft betaald, is hij van rechtswege in verzuim en heeft opdrachtnemer zonder nadere sommatie of ingebrekestelling, het recht vanaf de vervaldag opdrachtgever de wettelijke rente als bedoeld in artikel 6:119a BW in rekening te brengen tot op de datum van algehele voldoening, één en ander onverminderd de verdere rechten die opdrachtnemer heeft. Indien opdrachtgever een consument is, geldt de wettelijke rente genoemd in artikel 6:119 BW.
3. Alle kosten, ontstaan ten gevolge van gerechtelijke of buitengerechtelijke incassering van de vordering, zijn voor rekening van de opdrachtgever. In het geval opdrachtgever geen consument betreft geldt het volgende: de buitengerechtelijke kosten worden vastgesteld op tenminste 15 % van het te vorderen bedrag, met een minimum van € 200,00.- In het geval opdrachtgever een consument is geldt de wettelijke regeling, te weten: de buitengerechtelijke kosten worden vastgesteld op a) 15% van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de eerste € 2500 van de vordering met een minimum van € 40, b) 10% van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de volgende € 2500 van de vordering, c) 5% van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de volgende € 5000 van de vordering, d) 1% van het bedrag van de hoofdsom van de vordering over de volgende € 190.000 van de vordering en e) 0,5% over het meerdere van de hoofdsom met een maximum van € 6775. Alvorens kosten bij de consument in rekening worden gebracht wordt een brief verstuurd waarin de kosten worden aangekondigd indien de consument niet binnen 14 dagen na ontvangst van de betreffende brief heeft betaald.
4. De betalingen van de opdrachtgever –wanneer en hoe ook gedaan– komen in de eerste plaats in mindering op alle rente en kosten en in de tweede plaats op de facturen die het langst open staan.
5. In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn opdrachtgevers, voor zover de werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag en overige openstaande bedragen.

11. Onmiddellijke opeisbaarheid:

1. De vordering van opdrachtnemer op opdrachtgever tot betaling voor geleverde of nog te leveren maar reeds overeengekomen diensten is onmiddellijk en zonder dat daartoe een nadere ingebrekestelling nodig is, direct opeisbaar ingeval ter zake (het bedrijf van) opdrachtgever faillissement is of wordt aangevraagd of uitgesproken, surseance van betaling is of wordt aangevraagd of verleend, (algeheel) beslag op vermogensbestanddelen van de opdrachtgever wordt gelegd, de opdrachtgever overlijdt dan wel het bedrijf van de opdrachtgever in liquidatie treedt of wordt ontbonden.
2. In de gevallen als genoemd in het eerste lid van dit artikel heeft opdrachtnemer voorts het recht de overeenkomst of het nog niet uitgevoerde gedeelte daarvan en zonder enige verplichting van opdrachtnemer tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling aan de opdrachtgever, zonder ingebrekestelling of rechterlijke interventie te beëindigen of op te schorten, onverminderd het recht van opdrachtnemer vergoeding te verlangen voor eventuele schade die hierdoor voor opdrachtnemer mocht ontstaan.

12. Aansprakelijkheid:

1. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor opdrachtnemer kenbaar behoorde te zijn.
2. Indien opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
3. Voor alle directe schade van opdrachtgever en/of diens klant(en), op enigerlei wijze verband houdend met, dan wel veroorzaakt door niet, niet tijdig of niet behoorlijke uitvoering van de opdracht of deelopdracht, is de aansprakelijkheid van opdrachtnemer beperkt tot het bedrag waarvoor opdrachtnemer zich met betrekking tot de niet, niet tijdige of niet behoorlijke nakoming daarvan heeft verzekerd en de verzekeraar uitkering doet, dan wel indien opdrachtnemer ter zake de verleende opdracht geen beroeps- aansprakelijkheidsverzekering heeft gesloten of geen dekking bestaat, tot een bedrag dat maximaal gelijk is aan de som van de (deel)opdracht.
4. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
5. 0pdrachtnemer heeft te allen tijde het recht, indien en voor zover mogelijk, de eventuele schade van opdrachtgever te beperken of te herstellen.
6. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor vorderingen van derden wegens schade die veroorzaakt is doordat opdrachtgever aan opdrachtnemer onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, of wegens niet nakoming van (andere) verplichtingen van opdrachtgever uit hoofde van de opdracht.
7. De in deze bepaling opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid voor directe schade gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van opdrachtnemer of zijn ondergeschikten.

13. Algemeen opschortingsrecht:

Opdrachtnemer is bevoegd om de nakoming van al haar verplichtingen op te schorten, waaronder begrepen de afgifte van bescheiden of andere zaken aan opdrachtgever of derden, tot op het moment dat alle opeisbare vorderingen op opdrachtgever volledig zijn voldaan.

14. Geschillen, toepasselijk recht en forumkeuze:

Op alle overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer is Nederlands recht van toepassing. Bevoegde rechtbank is de Rechtbank te Den Haag.