• Nederlands

Regio Den Haag

Regio Rotterdam

Regio Leiden

Regio Haarlem

Regio Amsterdam

Goede (werk)voornemens? Maak ze waar!

 

We staan aan de start van een nieuw jaar en zelfs aan de start van een gloednieuw decennium. Veel mensen hebben nu goede voornemens. We willen afvallen, stoppen met roken of bewuster met het milieu omgaan. Maar ook “gezonder omgaan met alle digitale technologie” waar wij vorig artikel over schreven of “een nieuwe baan” prijken hoog op het lijstje van gewenste veranderingen.

Maar hoe ga je van bedenken wat je anders wilt, naar je ook echt anders gedragen? Gedragsverandering blijkt nog altijd lastig. Wil je goede voornemens wél volhouden, dan is het belangrijk om realistische doelen te stellen en concrete plannen te maken. Denk in kleine stapjes en houd het behapbaar. Want grote veranderingen hou je moeilijker vol.

Ook zijn er gelukkig steeds meer en meer (overheids)initiatieven die je kunnen helpen, zoals bijvoorbeeld de website ikpas.nl. Als je je op deze site inschrijft, krijg je slimme tips en een steuntje in je rug om een maand lang geen alcohol te drinken. Dit komt naast jouw gezondheid ook je werk en loopbaan ten goede.

Hierbij geven wij je een aantal handige tips die je helpen om je goede voornemens wél waar te maken.

Tip 1: Onderzoek je motivatie
Voornemens vallen of staan bij je eigen motivatie. Wil je echt meer offline zijn? Of is het dat je partner daarom vraagt? Wil je echt een andere baan, of is dat omdat je moeder steeds adviseert om op zoek te gaan naar iets nieuws? Onderzoek of je voornemen echt vanuit je eigen intrinsieke motivatie voortkomt, zodat je er echt volmondig JA tegen kunt zeggen.

Tip 2: Houd het klein: maak behapbare stappen
Veel goede voornemens sneuvelen door het zetten van te grote stappen. Breek je voornemen dus op in kleine behapbare stapjes. Elke dag een uur eerder op willen staan, is een mooi voornemen, maar voor de meeste mensen te groot. Het is beter om klein te beginnen, dus start met 5 minuten eerder en bouw dit bij goed slagen elke keer uit met kleine stappen, totdat je op het gewenste uur zit. Stel je daarbij wel een eindsituatie voor: bijvoorbeeld uiterlijk 15 februari 2020 sta ik elke dag een uur eerder op.

Tip 3: Maak het concreet
Zo is ‘ik wil een nieuwe baan’ vrij vaag. Maak het concreet door bijvoorbeeld je voor te nemen: 1 x per week besteed ik 1 uur aan het zoeken op internet naar vacatures voor mijn toekomstige baan en het inplannen van netwerkgesprekken. En plan dit uur ook alvast in, in je agenda.

Tip 4: Maak het visueel
Op steeds meer werkplekken doet agile werken zijn intrede. Visueel werken is daarvan een zichtbaar kenmerk (denk aan de geeltjes op de wanden). Voordeel hiervan is dat voor iedereen die er langs loopt duidelijk is waar een team mee bezig is. Maar dit werkt ook heel prima voor jezelf! Schrijf je voornemen op een post-it en zorg dat je het elke dag ziet. Plak het bijvoorbeeld op je spiegel of op de koelkast. En merk je dat je de post-it wel ziet maar de tekst niet meer bewust in je opneemt? Verplaats je post-it dan, zodat je elke dag even aan je goede voornemen denkt!

Tip 5: Beloon jezelf direct
Voor elke concrete kleine stap kun je jezelf belonen, en dat kan prima al door jezelf even bewust een schouderklopje te geven! En als het even niet is gelukt? Pak dan de volgende dag de draad weer op. Elk moment is goed om te experimenteren met nieuw gedrag!

Veel succes met al je goede voornemens. Met deze tips gaat het zeker lukken!

Inschrijven artikelen

  • Ontvang regelmatig praktische tips, ervaringen en inspiratie voor het vergroten van werkgeluk! Laat hier je gegevens achter.