Regio Den Haag

070 361 17 60

Regio Rotterdam

010 820 88 59

Regio Leiden

071 820 03 35

Regio Haarlem

023 820 09 53

Regio Amsterdam

020 82 08 224

Je goede voornemens wél waar maken: 5 tips

Januari 2016, hetchampagne nieuwe jaar is begonnen.  De tijd van oliebollen, champagne, en gezelligheid is voorbij. Veel mensen hebben goede voornemens. Ook ik. Zo wil ik gaan hardlopen. De hardloop schoenen zijn inmiddels gekocht, maar ik heb nog niet gelopen.

Gedragsverandering, wat nodig is om je voornemens waar te maken, blijkt vaak lastig. Dit zegt ook Dr. Ben Tiggelaar, gedragswetenschapper en bevlogen spreker op een loopbaancongres waar ik onlangs aanwezig was. Goede voornemens, campagnes om mensen meer te laten bewegen, organisatieveranderingen, vaak komt er niks van terecht. Je kunt al jaren plannen hebben om van baan te veranderen, als loopbaancoach hoor ik toch vaak dat mensen die stap ondanks hun “rotbaan” niet zetten.
Het gedrag van mensen is vaak de lastige factor. Wat is nodig om je goede voornemens wel waar te maken? Ik geef je hierbij graag vijf tips.

Tip 1 Houd het klein
Veel goede voornemens sneuvelen door het zetten van te grote stappen. Als je bijvoorbeeld elke dag een uur eerder op wilt staan, doe dat dan niet direct. Want de eerste keer dat je wekker om zo’n onmogelijke tijd gaat, zet je hem meteen uit, of erger nog, gooi je ‘m uit het raam. Het is beter om klein te beginnen, dus zeg 5 minuten eerder en dat elke keer met kleine stapjes te verhogen.

Tip 2 Formuleer een concreet doel
Een concreet doel helpt je om je gedrag zodanig aan te passen, dat je dat doel ook echt behaalt. Dit doel is ambitieus en tegelijkertijd haalbaar. Je moet blij worden van het resultaat dat je voor ogen hebt. Als het alleen te ambitieus en niet haalbaar is, raak je gedemotiveerd.
Durf daarnaast te experimenteren en af te wijken van je doel. De effectiefste weg is niet rechtstreeks van A naar B, maar heel vaak via een omweg. Wist je dat 93% van de ondernemers die uiteindelijk succesvol zijn, hun businessplan tussendoor drastisch hebben bijgesteld? Durf dus af te wijken van je doel!

Tip 3 Steun elkaar
Ik wil al jaren meer aandacht besteden aan social media en het schrijven van dit soort artikelen. Steeds komt er wat tussen. Ik blijk echt een stok achter de deur nodig te hebben, want anders wordt ik constant opgeslokt door andere ad hoc zaken. Wat mij helpt, is het samen te doen. Zo heb ik mij aangesloten bij MeetMe4SocialMedia, een werkgroep van trainers, coaches, therapeuten en adviseurs die elke week ter plekke aan de gang zijn met hun eigen social media en online marketing. Een prachtig voorbeeld van “social support”. Kun je iemand vinden die je kan steunen bij je goede voornemen?

Tip 4 Giet het in een structuur
Zo’n werkgroep als MeetMe4SocialMedia is ook een goed voorbeeld van een structuur. Structuur, regels en reminders helpen je om je goede voornemen na te komen. Voor het hardlopen heb ik een prachtig schema ontvangen waar ik ook elke keer een mooi kruisje kan zetten, dus ik weet zeker dat ik die 5 kilometer over 13 weken waar maak!

Tip 5 Beloon jezelf direct
Mijn moeder is jaren geleden na een aantal mislukte pogingen definitief gestopt met roken. Aangezien zij eerst elke dag voor 4 gulden(!) een pakje sigaretten kocht, legde ze dit elke rookvrije dag apart en deed ze van dat geld leuke dingen. Dit heeft haar zeker geholpen om het vol te houden!
Veel succes met al je goede voornemens. Met deze tips gaat het zeker lukken!